Σε αυτό το τρίτο και τελευταίο κείμενο που αφορά την ανάπτυξη του εμπορίου μέσω κάποιων άλλων παραμέτρων όπως ο τουρισμός, εκτός από κομμάτια της έρευνας που είχε γίνει στο Άργος και την χρησιμοποίησα εκτενώς θα συμπεριλάβω και μια άλλη πολύ πρόσφατη έρευνα της ΕΣΕΕ που μιλάει για τις θετικές και πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις του τουρισμού στο εμπόριο.
Όλες οι γύρω από το Άργος περιοχές και πόλεις διαφημίζονται για τις θάλασσες τους, τις αρχαιότητές τους, το περιβάλλον τους, γενικότερα τις ομορφιές που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ελκύουν Έλληνες και ξένους επισκέπτες. Η αρχαιότερη πόλη της Ελλάδας και μια από τις αρχαιότερες στον κόσμο, θα μπορούσε να διαφημιστεί και μόνο από την ιστορία της, χωρίς πρόχειρες καταχωρήσεις ή ακριβοπληρωμένα και στημένα στο “πόδι” ρεπορτάζ. Όταν δεκάδες επιστημονικά έργα αναφέρονται στην ιστορία και τον κόσμο του! Το ερώτημα κάθε καλόπιστου πολίτη είναι: πως γίνεται σε μια τόσο γνωστή και με θαυμαστό όνομα πόλη να μην πατάει «πόδι ξένο»; Πως γίνεται η λέξη τουρισμός και τουρίστας να αποτελούν ανέκδοτο για μια τέτοια πόλη την στιγμή μάλιστα που όλοι προσπαθούν να μας πείσουν ότι η βαριά βιομηχανία και το μέλλον της Ελλάδας είναι ο τουρισμός, εμείς να μην παίρνουμε μυρωδιά από αυτόν και να μην ασχολούμαστε καθόλου σοβαρά μαζί του.
Πριν αναφερθώ και πάλι στην έρευνα της ΕΣΕΕ για το σχετικό ζήτημα, ας αναφέρω τι γράφουν οι τουριστικοί οδηγοί και συγκεκριμένα η «Ανεξερεύνητη Πελοπόννησος» (εκδ. RO4D), ένας οδηγό που νομίζω πως χρησιμοποιείται από πολλούς νέους μιας και έχει φτιαχτεί κυρίως για εναλλακτικές περιηγήσεις με μοτοσυκλέτα (από μικρούς άγνωστους δρόμους, κλπ) αλλά όχι αποκλειστικά. Το λήμμα «Άργος» το αναφέρει τις περισσότερες φορές από όλα τα μέρη λόγω των ιστορικών του σημειώσεων. Όταν όμως φτάνει στην επίσκεψη της πόλης (σ. 291) γράφει (μεταφέρω ακριβώς το κείμενο):
«Το Άργος είναι η μεγαλύτερη πόλη και το εμπορικό κέντρο όλης της Αργολίδας. Είναι μια πόλη με συναρπαστικό μύθο και παρελθόν. Έχει ένα θαυμάσιο κάστρο και ένα από τα μεγαλύτερα αρχαία θέατρα της Πελοποννήσου. Κι όμως, δεν έχει επισκέπτες, ούτε τώρα ούτε παλιότερα. (…) Μέχρι το 1990 ο ταξιδιώτης από Κόρινθο για Τρίπολη περνούσε υποχρεωτικά μέσα από το Άργος. Από το 1990 όμως που άνοιξε ο καινούριος δρόμος, οι μόνοι που χρησιμοποιούν τον παλιό δρόμο είναι όσοι θέλουν να πάνε στο Ναύπλιο. Αλλά και από αυτούς ελάχιστοι σταματάνε στο Άργος, έτσι που έχει καταντήσει….. μια ταλαίπωρη όψη που καθόλου δεν την άξιζε αυτή η ιστορική πόλη, η αρχαιότερη πόλη του κόσμου σύμφωνα με το μύθο».
Οι επισημάνσεις των άλλων τουριστικών οδηγών δεν είναι εντελώς διαφορετικές κάτι που εξηγεί, μερικώς, την ανυπαρξία τουριστικού ρεύματος προς μια τόσο ιστορική πόλη. Το γεγονός ότι με τα ανιστόρητα οράματα του Δημάρχου γεμίζει μια πλατεία από αρχαιοελληνικά αγάλματα δίπλα σε υποτιθέμενες κρήνες αγωνιστών του 21, ασημένια δελφίνια, που ευτυχώς πέταξαν γι’ αλλού και μοντέρνα γλυπτά σε παγκάκια, καθόλου δεν συντελεί στο να δημιουργηθεί ένα ελκυστικό περιβάλλον. Αντίθετα, δημιουργούν έναν αχταρμά με τον οποίο σαρκάζει το Πανελλήνιο. Φυσικά, αυτή η τάση «απο-τουριστικοποίησης» του Άργους έχει άμεσες επιπτώσεις στην οικονομική ζωή της πόλης και γενικότερα στις αναπτυξιακές της προοπτικές.
Παρ’ ότι η πόλη του Άργους διατηρεί ακόμη το εμπορικό της προφίλ με ένα σημαντικό αριθμό επισκεπτών καταναλωτών το ισοζύγιο με την εκροή των ντόπιων προς άλλες αγορές είναι σαφέστατα αρνητικό. Η προηγούμενη έρευνα του Ι.ΝΕ.ΜΥ.-ΕΣΕΕ σημειώνει πως οι επισκέπτες καταναλωτές που έρχονται στην αγορά του Άργους προέρχονται κυρίως από τα τριγύρω χωριά, από το Ναύπλιο και το Άστρος και σε μικρότερο βαθμό, από την Κόρινθο, τη Νεμέα και την Τρίπολη. Δεν γίνεται όμως καμία απολύτως αναφορά σε τουρίστες Έλληνες ή ξένης εθνικότητας επισκέπτες σε μια περιοχή με τεράστιο τουριστικό ρεύμα. Γεγονός που μπορεί να μεταφραστεί ως απαξίωση για το Άργος παρά την ιστορική του κυριαρχία στην Αργολίδα.
Σε πιο πρόσφατη έρευνα της ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας) με τίτλο «Πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις της τουριστικής δραστηριότητας στο εμπόριο», η οποία πραγματοποιήθηκε την περίοδο Μαΐου – Ιουνίου 2022, περιγράφονται ποικιλοτρόπως οι θετικές επιπτώσεις του τουρισμού στην οικονομία (εθνική/τοπική) και ιδιαίτερα στα επαγγέλματα, στο εισόδημα, κλπ που έρχονται να ισοσκελίσουν το έλλειμμα του χαμένου τζίρου. Από τα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία διάλεξα, για παράδειγμα, την επιλογή των τουριστών για κάθε είδος αγοράς.
Το γεγονός ότι σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό (62%) επιλέγουν τα τοπικά καταστήματα/τοπικές αγορές και σε ένα συντριπτικό ποσοστό (95%) τοπικά καταστήματα και διεθνή, αποτελεί την βασική απόδειξη για τις θετικές επιπτώσεις του τουρισμού στο τοπικό εμπόριο και ταυτόχρονα, για τη σημασία της απαξίωσης μιας εμπορικής πόλης όταν βρίσκεται στο περιθώριο μιας τέτοιας σχέσης.
Το ζήτημα θα να είναι μεταξύ των θεμάτων πρώτης προτεραιότητας για τη νέα Δημοτική Αρχή που θα προκύψει από τις εκλογές ώστε να πάρει την Πρωτοβουλία και να υιοθετήσει πολιτικές ανοίγματος της πόλης στον τουρισμό με συγκεκριμένη στρατηγική που θα λαμβάνει υπόψη θέματα, πρόσωπα και οργανισμούς (ινστιτούτα, αρχαιολογικές αποστολές, σχολεία, συλλόγους κλπ) που ασχολούνται με την πόλη και που μπορούν να αποτελέσουν έναν σημαντικό μηχανισμό προσέλκυσης επισκεπτών (π.χ. συνεδριακός τουρισμός, αρχαιολογικός τουρισμός, πολιτιστικός κλπ)
Το Άργος πρέπει να σπάσει τη γυάλα μέσα στην οποία το έχουν καταδικάσει να επιβιώνει οι πρακτικές της απερχόμενης δημοτικής αρχής ,βλέποντας παραμορφωτικά τον εξωτερικό κόσμο. Πρέπει με γρήγορους ρυθμούς οι έννοιες Άργος και τουρισμός από αντίθετες να γίνουν συμπληρωματικές και ενισχυτικές της αστικής ανάκαμψης και της ανάπτυξης του εμπορίου. Δεν θα γίνουμε σαν πόλη ποτέ εφάμιλλος προορισμός με τις Μυκήνες ή το Ναύπλιο αλλά σε μια πόλη με τέτοια ιστορική αίγλη, θα προωθήσουμε δυναμικά τα ζητήματα της επισκεψιμότητάς της με σεβασμό στην ιστορία της και με πνεύμα δημιουργικό και καινοτόμο.
Αναστασία Τζίμου
Yποψήφια δημοτική σύμβουλος με την «Πρωτοβουλία» του Γιάννη Μαλτέζου.